Ako Kmart zaspal dobu a tvrdo za to zaplatil

Riadenie zásob, sledovanie dostupnosti tovaru, objednávanie a doplňovanie zásob nepatria medzi najobľúbenejšie činnosti, ktoré prebiehajú vo firme. Je to najmä z 2 dôvodov:

  • Všedné, monotónne a často manuálne činnosti ako riadenie zásob a objednávanie tovaru, sú časovo náročné, a preto sa odkladajú až na poslednú chvíľu.
  • Množstvo práce rastie, výziev a problémov, ktorým firmy čelia je čoraz viac a ľudia sa strácajú v tom, čo je nutné okamžite riešiť a čo nie.

Výsledkom toho je, že:

  • firmy objednávajú neskoro,
  • nemajú prehľad o tom, aká je výkonnosť jednotlivých produktov, na každom jednom sklade,
  • doplňovanie tovaru na prevádzky je nekonzistentné a dochádza na jednej strane k výpadkom tovaru a na druhej strane ku generovanie vysokých, často nepredateľných zásob,
  • objednáva sa menej často a na dlhé obdobie dopredu,
  • sortiment neúmerne rastie do šírky, ale nerastie jeho výkonnosť.
  • S tým úzko súvisí tlak na rast tržieb, marží, servis levelu, kam tovar uskladniť a v neposlednom rade, tlak na peniaze (Cash-Flow).

Tieto tlaky prispievajú tiež k tomu, že dodávateľské reťazce a vzťahy sa ničia a podniky často bojujú s veľkými problémami.

A nie je to len od Covidu. Covid problémy dodávateľského reťazca len prehĺbil a prispel k tomu, že čoraz viac firiem si uvedomuje dôležitosť mať nákup, riadenie zásob a distribúciu tovaru viac a viac pod kontrolou.

Malé firmy, stredne veľké firmy či svetoví giganti, všetky bojujú s tým, aby dostali riadenie zásob, nákup tovaru a distribúcia tovaru pod kontrolu. V opačnom prípade to môže skončiť veľmi zle.

Napríklad takto:

AKO KMART DOSTAL FACKU Z EFEKTÍVNOSTI DISTRIBÚCIE, Z KTOREJ SA UŽ NESPAMÄTAL!

Na konci 90. rokoch 20. storočia, jeden z najväčších amerických retailových gigantov Kmart Corporation utrpel obrovské finančné straty a straty trhových podielov, a to v dôsledku toho, že zaspali dobu.

Kmart a Walmart sa spolu pustili do obrovskej cenovej vojny, ktorá vyústila do takých agresívnych zliav, že dochádzalo k obrovským výpadkom tovaru na jednotlivých obchodoch. Napriek bombastickým zľavám a reklamám neboli títo giganti schopní pokrývať potreby zákazníkov a nestíhali reagovať na rýchlo sa meniaci dopyt.

Walmart (narozdiel od Kmartu) pomerne rýchlo zareagoval a investoval do moderného Supply Chain riešenia známeho vtedy ako “just-in-time Inventory”. Jeho cieľom bolo zabezpečiť pravidelné a rýchle doplňovanie tovaru na obchody tak, aby už viac nedochádzalo k takým výrazným výpadkom tovaru ako bolo vtedy bežné.

Kmart však túto situáciu extrémne podcenil a neinvestoval do riešenia, ktoré by im pomohlo efektívne alokovať tovar na obchody.

Dopady boli katastrofálne!

V dôsledku toho, v období medzi júnom 1998 a júnom 2000 vzrástla trhová hodnota akcií Walmartu o 82%, zatiaľ čo Kmartu klesli o 63%. V roku 2002 spoločnosť Kmart vyhlásila bankrot, zatvorila stovky obchodov a v roku 2005 sa zlúčila so Sears Roebuck.

NEPODCEŇUJTE SILU ZÁSOB

Dopady neefektívneho riadenia zásob a distribúcie tovaru sú často katastrofálne a neobchádzajú ani svetových gigantov. Ak firma nemá zásoby, nákup a distribúciu tovaru pod kontrolou, nebude mať ani predaj! Tlačiť na predaj a robiť agresívny marketing, vám totiž neprinesie požadovaný efekt. Naopak môže to skončiť veľmi zle, tak ako v Kmarte. V ďalších článkoch si uvedieme niekoľko podobných „tragických príbehov neefektívneho riadenia zásob.“

Sme veľmi radi, že si firmy čoraz viac uvedomujú, že nie len predaj a marketing treba zlepšovať, ale aj oblasť, bez ktorej ich predaj nebude vôbec fungovať.

Ak máte záujem sa v tejto oblasti posúvať ďalej, odporúčame vám prejsť si nasledujúce 2 články:

Ak by ste sa chceli dozvedieť ešte viac, neváhajte nás kontaktovať, dohodnime si spolu online prezentáciu a radi vám Dynamický Buffer Management a samotný Stock-M predstavíme.

Súvisiace články

ING. MGR. Tomáš Vradian
Tomáš Vradian
vradian@simplicityconsulting.sk

Tomáš je vo firme už dlhú dobu a je kľúčovým členom nášho tímu. Rieši všetko s chladnou hlavou a len veľmi ťažko ho niečo odradí od cieľa. Na jeho zodpovednú a kvalitnú prácu sa môžete vždy spoľahnúť. V prípade akýchkoľvek otázok ho neváhajte kontaktovať.