Ako Kmart zaspal dobu a tvrdo za to zaplatil
Riadenie zásob, sledovanie dostupnosti tovaru, objednávanie a doplňovanie zásob nepatria medzi najobľúbenejšie činnosti, ktoré prebiehajú vo firme. Je to najmä z 2 dôvodov:
- Všedné, monotónne a často manuálne činnosti ako riadenie zásob a objednávanie tovaru, sú časovo náročné, a preto sa odkladajú až na poslednú chvíľu.
- Množstvo práce rastie, výziev a problémov, ktorým firmy čelia je čoraz viac a ľudia sa strácajú v tom, čo je nutné okamžite riešiť a čo nie.
Výsledkom toho je, že:
- firmy objednávajú neskoro,
- nemajú prehľad o tom, aká je výkonnosť jednotlivých produktov, na každom jednom sklade,
- doplňovanie tovaru na prevádzky je nekonzistentné a dochádza na jednej strane k výpadkom tovaru a na druhej strane ku generovanie vysokých, často nepredateľných zásob,
- objednáva sa menej často a na dlhé obdobie dopredu,
- sortiment neúmerne rastie do šírky, ale nerastie jeho výkonnosť.
- S tým úzko súvisí tlak na rast tržieb, marží, servis levelu, kam tovar uskladniť a v neposlednom rade, tlak na peniaze (Cash-Flow).
Tieto tlaky prispievajú tiež k tomu, že dodávateľské reťazce a vzťahy sa ničia a podniky často bojujú s veľkými problémami.
A nie je to len od Covidu. Covid problémy dodávateľského reťazca len prehĺbil a prispel k tomu, že čoraz viac firiem si uvedomuje dôležitosť mať nákup, riadenie zásob a distribúciu tovaru viac a viac pod kontrolou.
Malé firmy, stredne veľké firmy či svetoví giganti, všetky bojujú s tým, aby dostali riadenie zásob, nákup tovaru a distribúcia tovaru pod kontrolu. V opačnom prípade to môže skončiť veľmi zle.
Napríklad takto:
AKO KMART DOSTAL FACKU Z EFEKTÍVNOSTI DISTRIBÚCIE, Z KTOREJ SA UŽ NESPAMÄTAL!
Na konci 90. rokoch 20. storočia, jeden z najväčších amerických retailových gigantov Kmart Corporation utrpel obrovské finančné straty a straty trhových podielov, a to v dôsledku toho, že zaspali dobu.
Kmart a Walmart sa spolu pustili do obrovskej cenovej vojny, ktorá vyústila do takých agresívnych zliav, že dochádzalo k obrovským výpadkom tovaru na jednotlivých obchodoch. Napriek bombastickým zľavám a reklamám neboli títo giganti schopní pokrývať potreby zákazníkov a nestíhali reagovať na rýchlo sa meniaci dopyt.
Walmart (narozdiel od Kmartu) pomerne rýchlo zareagoval a investoval do moderného Supply Chain riešenia známeho vtedy ako “just-in-time Inventory”. Jeho cieľom bolo zabezpečiť pravidelné a rýchle doplňovanie tovaru na obchody tak, aby už viac nedochádzalo k takým výrazným výpadkom tovaru ako bolo vtedy bežné.
Kmart však túto situáciu extrémne podcenil a neinvestoval do riešenia, ktoré by im pomohlo efektívne alokovať tovar na obchody.
Dopady boli katastrofálne!
V dôsledku toho, v období medzi júnom 1998 a júnom 2000 vzrástla trhová hodnota akcií Walmartu o 82%, zatiaľ čo Kmartu klesli o 63%. V roku 2002 spoločnosť Kmart vyhlásila bankrot, zatvorila stovky obchodov a v roku 2005 sa zlúčila so Sears Roebuck.
NEPODCEŇUJTE SILU ZÁSOB
Dopady neefektívneho riadenia zásob a distribúcie tovaru sú často katastrofálne a neobchádzajú ani svetových gigantov. Ak firma nemá zásoby, nákup a distribúciu tovaru pod kontrolou, nebude mať ani predaj! Tlačiť na predaj a robiť agresívny marketing, vám totiž neprinesie požadovaný efekt. Naopak môže to skončiť veľmi zle, tak ako v Kmarte. V ďalších článkoch si uvedieme niekoľko podobných „tragických príbehov neefektívneho riadenia zásob.“
Sme veľmi radi, že si firmy čoraz viac uvedomujú, že nie len predaj a marketing treba zlepšovať, ale aj oblasť, bez ktorej ich predaj nebude vôbec fungovať.
Ak máte záujem sa v tejto oblasti posúvať ďalej, odporúčame vám prejsť si nasledujúce 2 články:
- Kľúčový nástroj na riadenie zásob Dynamický Buffer Management, vďaka ktorému budete vždy vedieť koľko, čoho, kedy a kde objednať
- Profesionálny softvér na riadenie zásob, distribúcie a sortimentu Stock-M, ktorého kostrou je práve vyššie uvedený Dynamický Buffer Management
Ak by ste sa chceli dozvedieť ešte viac, neváhajte nás kontaktovať, dohodnime si spolu online prezentáciu a radi vám Dynamický Buffer Management a samotný Stock-M predstavíme.
Súvisiace články
-
Ako Ralph Lauren prišiel o 8 miliárd čistého zisku kvôli zle riadeným zásobám
Obrovská popularita, skvelá značka, fantasticky marketing a úžasné renomé. To všetko Ralph Lauren má....
-
Ako Walmart prišiel o 3 miliardy dolárov kvôli zle riadeným zásobám
V dnešnej online dobe, kedy nakúpiť v obchode A alebo B je otázka jedného kliknutia vo vyhľadávači, je zlá reputácia kritická....
-
Ako NIKE doplatil na nepresné forecasty a prebytočné zásoby
Nike dlhodobo zápasí s obrovskými prebytočnými zásobami, čo má negatívny vplyv na jej finančné reporty a poklesy trhových podielov....