Koľko vás stojí držať na sklade nadzásoby a nevýkonné produkty?

Zásoby vám o vašej firme povedia viac ako chcete počuť. A buďte za to radi. Môže vám to ukázať slabé miesta vo vašej firme, kde je priestor na zlepšenie, ukázať vám kde sú skryté rezervy, utopené peniaze alebo kde peniaze strácate.

V konečnom dôsledku pravidelná kontrola toho, čo sa deje s vašimi zásobami vás môže zachrániť a posunúť vpred.

Jeden z najjednoduchších a zároveň najefektívnejších spôsobov ako zistiť v akom stave sú vaše produkty a zásoby, je vytvoriť si ABC analýzu vášho sortimentu.

Cieľom ale nie je len klasifikovať produkty, ale získať podrobné informácie o vplyve a dopadoch týchto produktov.

Vytvoriť základnú ABC analýzu nie je až taký problém. Dôležité je pravidelne ju udržiavať, spájať si súvislosti a robiť na základe nich správne rozhodnutia. Interpretácia dát je super-dôležitá. Dokážete zistiť o vašej firme úplne všetko.

PREČO JE NEBEZPEČNÉ DRŽAŤ NA SKLADE NADZÁSOBY A NEVÝKONNÉ PRODUKTY?

Pretože:

  • Zvyšujú náklady spoločnosti
  • Zhoršujú Cash-Flow
  • Zhoršujú maržu či čistý zisk – viď prípadovku NIKE či RALPH LAUREN
  • Znižujú „čerstvosť“ sortimentu (…a nie len potraviny, ale napr. aj oblečenie či elektro)
  • Nevýkonné produkty blokujú priestor výkonným produktom na mieste predaja (obchodoch či skladoch)

V tomto blogu sa zameriame na prvé 3 body. Popíšeme si vplyv vysokých zásob na rastúce náklady, celkovú maržu a Cash-Flow.

AKO NADZÁSOBY NEGATÍVNE VPLÝVAJÚ NA RAST NÁKLADOV A ZHORŠUJÚCI SA CASH-FLOW?

Pozrime sa na to cez reálne čísla.

Na tomto obrázku je výstup z ABC analýzy reálnej firmy. Vďaka tejto ABC analýze vieme veľmi jednoducho identifikovať v akom finančnom stave firma je, kde má utopené peniaze, čo ich to stojí alebo ako veľmi ich to musí bolieť. A rovnako tak, aký potenciál vo firme je, ak by zásoby, sortiment a distribúciu tovaru riadili efektívnejšie. Vo firme často peniaze sú, len sú na nesprávnom mieste.

Zameriame sa najmä C produkty (ktoré generujú najmenšie 2% obratu) a D produkty (ktoré za celý rok nepriniesli žiaden predaj, ale majú určitú zásobu – inak povedané mŕtve zásoby).

Nejde o to len zhodnotiť, že firma má v C a D produktoch dokopy 309 554 € (30k + 279k €). Ide o to uvedomiť si, čo to všetko znamená.

  1. Ak sa nestane zázrak a vďaka výpredajom sa nepodarí firme čosi vypredať, firma prakticky vyhodila cca 309 000 € (30 000 € + 279 000 €).
  2. Aký má zmysel financovať produkty, ktoré nás stoja 309 000 € a prinesú nám 17 000€ marže? Žiaden. Úplne vyhodené peniaze. To už je pre firmu výhodnejšie po všetkých stránkach prísť o 17 000 € marže a ušetriť 309 000 €.
  3. Navyše ak firma čerpá kontokorent alebo úver v hodnote napr. 300 000 €, vlastne obetovala celý kontokorent na nákup nevýkonných alebo mŕtvych zásob – a ešte za to zaplatila aj úroky.
  4. Transportné náklady (za C a D produkty) spojené so závozom na centrálny sklad alebo prevádzky, stáli firmu cca 17 000 €. Peniaze, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou už nikdy neuvidia.
  5. Ďalší alarmujúci fakt, firma má v TOP produktoch (A+, A-) 40% výpadky. Keby týchto 309 000 € mali k dispozícii a nie utopené v ťažko predateľných zásobách, mohli ich investovať do nákupu TOP produktov, splatenie záväzkov a mohli výpadky výrazne minimalizovať. Bola by to pre nich výrazná injekcia. Výrazne by sa zdvihli tržby, marža, zlepšila by sa obrátka tovaru a zlepšil by sa Cash-Flow. Úplne by sa otočilo smerovanie firmy.
  6. Obrátka tovaru C produktov je 275 dní. Kým obrátka A produktov 81 dní. Keby tieto peniaze mali v zásobách, ktoré sa točia, v produktoch, po ktorých je dopyt, ich Cash-Flow by vyzeral omnoho lepšie. Neboli by to ťažké mínusy.
  7. Nemuseli by sa už pri každej objednávke pre dodávateľa pozerať na to, či na to majú a báť sa, že im dodávateľ tovar nepošle, lebo nemajú zaplatené staršie faktúry. Nemuseli by neustále vyberať, ktorú faktúru zaplatiť, a ktorá ešte počká (aj keď už je po splatnosti).
  8. Firma má 40% výpadky. Pri otázkach prečo TOP produkty nie sú naskladnené, použili 2 hlavné argumenty: nedostatok peňazí a
    nedostatok priestoru.
    309 000 € je v produktoch, ktoré nikto nechce a to v stovkách nepredajných produktov. Čo je ešte horšie obchody sú preplnené produktami, ktoré tam len ležia a zaberajú priestor TOP produktom (vrátane vystavení). Ak obchody čosi nevypredajú alebo nestiahnu na centrálny sklad, obchody aj keby mali peniaze, nemajú kapacitný priestor TOP produkty umiestniť.
  9. Čo je úplne, že alarmujúce je fakt, že firma má v A produktoch, ktoré generujú 80% obratu či marže, prakticky také isté množstvo zásob ako v nevýkonných či mŕtvych produktoch. Úplne opačne. Ak už sa firma rozhodne držať vyššie zásoby, určite v A produktoch.
  10. Po vytvorení detailnej analýzy po jednotlivých obchodoch, sa zistilo, že množstvo produktov sa nachádza na tých prevádzkach, kde dopyt nie je a naopak na iných obchodoch, kde je veľký dopyt, sú tieto tovary vypadnuté. Obrovský potenciál navýšenia predaja, či marže.
  11. Kto vie, kde by firma bola, keby tých 309 000 € nemali utopených v nevýkonných alebo mŕtvych zásobách.

„TOTO SA NÁS NETÝKA, U NÁS JE INÁ SITUÁCIA“

A my len dúfame, že máte pravdu. Množstvo firiem išlo do analýzy s úplne inými očakávaniami ako im realita nakoniec ukázala.

Sme presvedčení, že ak cítite tlak na Cash, stagnujú alebo vám klesajú predaje, prípadne máte veľmi široké portfólio produktov, obrázok môže vyzerať veľmi podobne ako v tejto firme. Či sa vám to páči alebo nie.

Rozhodne by som vám odporučil zanalyzovať v akom stave je váš sortiment a zásoby skôr ako bude neskoro. Neváhajte nás kontaktovať, ak by ste s tým chceli pomôcť. Rozhodne sa vám to vyplatí.

Súvisiace články

ING. MGR. Tomáš Vradian
Tomáš Vradian
vradian@simplicityconsulting.sk

Tomáš je vo firme už dlhú dobu a je kľúčovým členom nášho tímu. Rieši všetko s chladnou hlavou a len veľmi ťažko ho niečo odradí od cieľa. Na jeho zodpovednú a kvalitnú prácu sa môžete vždy spoľahnúť. V prípade akýchkoľvek otázok ho neváhajte kontaktovať.