Nihilizmus v riadení zásob
Ten, kto vie v živote prečo, znesie každé ako!“
Nedávno sa mi dostala do rúk kniha o Friedrichovi Nietzschem. V rámci prokrastinácie som sa do biografie tohto borca pustil a s malou dušičkou som dúfal, že ma nezmetie vlna nihilizmu. Nebojte sa nejdem tu riešiť žiadne existenciálne filozofie, zaujal ma však jeden jeho citát, ktorý vyslovil už skoro pred 150 rokmi.
„Ten, kto vie v živote prečo, znesie každé ako!“
Zaujal ma preto, lebo sa náramne podobá tomu, čo naši zákazníci dennodenne riešia vo svojich podnikoch.
Prečo máme problémy s Cash-Flow?
Prečo neplníme svoje ciele?
Prečo nám stagnujú predaje a prečo náklady rastú rovnako rýchlo ako predaje?
Prečo máme plné sklady produktov, ktoré nikto nechce?
Prečo naši zákazníci chcú práve tie produkty, ktoré na sklade nemáme?
Odpovede máte priamo vo svojom sklade.
Lebo spôsob, akým sú zásoby v podnikoch riadené, významným spôsobom ovplyvňuje finančné ukazovatele celého podniku a chod podniku ako takého.
Prečo teda tieto problémy v riadení zásob vznikajú?
Majú to za dôsledok nesprávne predpoklady, ktoré v riadení zásob využívate.
1. Keď budeme nakupovať raz za čas a vo veľkom, dohodneme si super zľavy, ušetríme veľké peniaze na transporte a výrazne zlepšíme maržu. Navyše ušetríme čas s vytváraním objednávok.
2. Treba zlepšiť Forecast – alebo ešte inak => keď zlepšíme predpovede predaja, znížime výpadky tovaru a nebudeme generovať nadzásoby
3. Čím viac tovaru budeme mať na obchode, ponúkneme lepší výber sortimentu, budeme mať vždy dostupný tovar, iné obchody nám nezoberú zásobu a teda viac predáme
4. Dodávatelia sú nespoľahliví, s tým sa nedá nič robiť
5. Keby sme mali lepších obchodných zástupcov, mali by sme lepšie predaje
6. Keby sme mali širší sortiment, mali by sme lepšie predaje
7. Naša konkurencia ničí ceny – idú po cene lebo majú výpadky tovaru a chcú prežiť
Každý z týchto argumentov vo svojej podstate znie logicky, ale v riadení zásob všetky do jedného spôsobujú problémy, o ktorých som písal vyššie!
· Cash-Flow problémy,
· výpadky tovaru
· nadzásoby a plné sklady nepredajných produktov
· stagnujúci predaj,
· náklady rastúce ekvivalentne s predajom,
· nespokojní zákazníci, nespokojní zamestnanci,
· nespokojní dodávatelia, lebo nemajú zaplatené faktúry načas,
· a nakoniec nespokojní majitelia, lebo podnik stagnuje alebo padá.
V ďalších článkoch sa pozrieme na každý jeden z týchto nesprávnych predpokladov detailne a vysvetlíme si, prečo, ak podnik chce rásť, musí zmeniť svoje súčasné fungovanie.
Pozrime sa ale teraz na druhú časť tej Nietzscheho vety.
„Ten, kto vie v živote prečo, znesie každé ako!“
Sú tam totiž dôležité 3 slova. Nie len AKO, ale „ZNESIE KAŽDÉ AKO“.
Moja minulosť
Úprimne sa musím priznať, že keď som v minulosti hľadal spôsob ako eliminovať všetky tieto problémy v riadení zásob, nebolo pre mňa až také zložité pochopiť teóriu, ale prekonať fakt, že to ako som to robil, spôsobovalo podniku skôr problémy ako mu to prinášalo benefity. A to som využíval všetky svoje vedomosti zo školy (kde som to študoval), pracovné skúsenosti (predsa skúsenosť je najlepšia škola) či ďalšie kvantum informácii, ktoré som popri tom naštudoval.
Moje ego mi proste nepustilo a nedovoľovalo si priznať, že veci sa dajú robiť aj inak. Ako som predsa mohol byť na vine ja, keď som bol v danej oblasti expert a robil to už dlho. Najlepšie som vedel, čo ide a čo nejde a čo mám v konkrétnych situáciách robiť. Vtedy som to nedal a z firmy odišiel.
Zmeny nie sú populárne a ego často prevyšuje racio. S odstupom času len môžem skonštatovať, že to bolo najlepšie rozhodnutie, aké som mohol spraviť. Pre mňa aj pre firmu.
Ešte počas pôsobenia v tejto firme, som narazil na manažérsku metodológiu Teóriu obmedzení. (TOC) Metódy ako úprava frekvencie objednávania, Pull systém distribúcie, kontrolný mechanizmus na riadenie zásob Dynamický Buffer management a mnoho mnoho ďalších, kompletne rozbili moje „sebavnímanie“, že som v danej oblasti expert. Vtedy som ešte ale nedokázal „zniesť každé ako“, lebo moje ego jednoducho nepustilo.
Súčasnosť
Je až neuveriteľné, že v súčasnosti, keď pomáhame podnikom zlepšovať procesy riadenia zásob, narážame často na tie isté EGO problémy a strach zo zmeny, ako som pociťoval ja v minulosti.
· Teória pekná, ale ako to preniesť do praxe?
· Robím to už 20 rokov, viem ako riadiť zásoby
· Spolieham sa na vlastnú intuíciu, viem najlepšie čo sa predáva a čo nie
· Softvér na riadenie zásob? Mám s tým skúsenosti, je to black-box, bude to vyhadzovať hovadiny, radšej si to urobím po svojom
· Toto nebude u nás fungovať, naše prostredie je špecifické, my sme iní
· A môj najobľúbenejší, to, čo nám hovoríte, my to robíme presne tak isto
Nechcem veľmi filozofovať, nie som predsa Nietzsche, ale žiadne zlepšenie sa nedá dosiahnuť bez uvedomenia si, že takto to ďalej nejde a treba niečo zmeniť. Zmeny nie sú populárne a ego je často väčšia bariéra ako samotná cena za pomoc.
Ak teda cítite, že riadenie zásob je tá oblasť, kde by ste potrebovali pomôcť, neváhajte nás kontkatovať.
Súvisiace články
-
Ako vyzerá optimálny tok zásob?
Množstvo firiem hľadá spôsob ako zladiť tok zásob, medzi zdanlivo nezávisle fungujúcimi oddeleniami. Sú si vedomé, že ak nie je zabezpečená symbióza medzi všetkými oddeleniami, môže sa rozsypať celý dodávateľský reťazec. Čo tým myslíme? ...
Procesy Teória / Know-How -
Ako zautomatizovať objednávanie a distribúciu tovaru? Objavte Stock-M…
Riadenie zásob je jeden z najdôležitejších procesov prebiehajúcich vo firme. Kvôli priamemu dopadu na financie a samotný Cash-Flow firmy, sa skutočne nevypláca tento fakt podceniť....
Nástroje Teória / Know-How -
Dynamický buffer management – kľúčový nástroj ako dostať zásoby navždy pod kontrolu
Dynamický Buffer Management bol vytvorený práve na to, aby eliminoval nedostatky, ktoré intuitívne objednávanie, MIN-MAX či štatistické forecasty spôsobujú....
Nástroje Teória / Know-How