fbpx
SimplBlog

SimplBlog sa snaží prinášať vám aktuálne články zo sveta inteligentnej automatizácie riadenia zásob, dodávateľského reťazca, projektového manažmentu a výroby.

Instagram SimplicityConsulting
Riadenie sortimentu v dobe covidove

Riadenie sortimentu v dobe covidove

Čo čert nechcel, Covid rozbil firmám všetky roky zaužívané formulky fungovania.“

Práca obchoďákov je značne skomplikovaná; obchody sú zavreté; firmy sa nemôžu stretávať; celý biznis sa presúva z offlinu do online; mať E-Shop sa stáva pre firmy existenčne dôležitá vec; aktuálne snáď vo všetkých biznisoch je záujem o úplne iný sortiment ako vlani v tomto období; mať správny tovar, na správnom mieste, v správnom množstve a načas je v súčasnosti pre mnoho podnikov úplné science-fiction; dodávatelia sú ešte nespoľahlivejší ako doteraz; a odhadnúť čo sa bude predávať v najbližšom období je asi tak presné ako stávka na nulu v rulete.

V predchádzajúcom článku: Investovať do zlepšenia sa oplatí! , som hovoril, že nerobiť nič a čakať na zázrak kým Covid skončí, je asi to najhoršie, čo pre vašu firmu a vašich ľudí môžete spraviť. Tiež sme spomenuli, že zásobovanie je jednou z najviac zasiahnutých oblastí. A sľúbili sme, že vám ukážeme jednoduchý a veľmi účinný spôsob ako zvýšiť predaje vďaka efektívnemu riadeniu zásob a to aj v tejto ťažkej dobe (teraz možno ešte dôležitejší ako kedykoľvek pred tým).

Je to kľúč k úspechu nie len počas Covidu, ale aj v stabilných časoch. Je to nástroj na rozhýbanie stagnujúceho biznisu.

Čo je ten „magický nástroj“?

Riadenie sortimentu. Respektíve systematická práca so sortimentom.

Možno si teraz zahundrete, že to si mi teda povedal novinku :-). Je to tak, nie je to nič nové pod slnkom, no napriek tomu množstvo firiem ani netuší, v akom stave ich zásoby a produkty sú a v podstate ani s portfóliom nejak špeciálne nepracujú.
V dnešnej dobe viac ako kedykoľvek pred tým, je nutné vedieť, po ktorých produktoch je aktuálne dopyt, a o ktoré aktuálne nie je záujem.
Čo by malo byť vašim cieľom?

Treba dobre poznať svoje portfólio

· Identifikovať vaše TOP predávajúce sa produkty a zabezpečiť, aby boli vždy dostupné
· Identifikovať čo sú len doplnkové produkty a nemať ich na sklade priveľa
· Identifikovať nevýkonné ležiaky
· Pozor, to, čo fungovalo v tomto období vlani, tento rok už nemusí. Treba sa zamerať na teraz.
· Tam kde sa predaj zastavil, hoci v minulosti to mohol byť „fičák“, treba vypredať a viac neobjednávať
· Dávať donekonečna šancu produktom, po ktorých dopyt nie je, aj keď v minulosti fungovali alebo máte k ním vzťah, je zbytočné vyhadzovanie peňazí

Veľmi citlivo pracovať s novinkami. Treba si uvedomiť, že:

· viac ako 80% noviniek sa neuchytí
· prvá objednávka novinky neslúži na maržovanie, ale na testovanie
· gro nadzásob vo firmách vzniká pri prvých objednávkach noviniek kvôli nenaplneným očakávaniam s cieľom maržovať za každú cenu – objedná sa veľa, za lacno a napokon zistíme, že to nikto nechce (opakujem viac ako 80% noviniek sa neuchytí a zbaviť sa 10ks je ľahšie ako 100ks)
· maržovať na novinkách odporúčame až keď zistíme, že sa produkt ujal
· Nebáť sa zbavovať nepotrebných produktov (vypredať aj cez zľavy, ak treba a odstrihnúť), ktoré len držia prepotrebný Cash a zaberajú miesto na sklade.

Funguje to v každom biznise?

Funguje to vždy a v každom biznise, ak je zabezpečená pravidelnosť a systematickosť tohto procesu.
Dajte si pozor na 3 veci:
· Produkty, ktoré boli TOP minulý mesiac, sa tento mesiac môžu stať ležiakmi.

· Novinky sú dobrý sluha, ale zlý pán. Netreba mať veľké oči. 80% noviniek skončí neúspešne. Nesmie vás to odradiť. Ak dobre pracujete s tými zvyšnými 20%, váš podnik bude krásne rásť. Aj počas Covidu. Zákaznícke správanie je úplne iné ako pred rokom a tŕň z päty vám môže vytrhnúť aj produkt, ktorý by vlani nemal šancu.

· Nie je jedno, kedy si všimneme, že produkt zomrel. Treba sa ho zbaviť, kým je po ňom aký taký dopyt. Ak niečo dlhodobo nefunguje a nenosí peniaze, je nepravdepodobné, že sa zázračne zrazu uchytí. Držať ho dlhodobo na sklade sú vyhodené peniaze.

Len pre inšpiráciu, toto je štandardný obrázok v podnikoch.

Riadenie sortimentu v dobe covidovej

· A produkty („HLAVA“) – 5-10% zásob tvorí 80% obchodnej marže (prietoku)
· B produkty („BRUCHO“) – cca 20% zásob tvorí 18% obchodnej marže (prietoku)
· C produkty („CHVOST“) – cca 70% zásob tvorí 2%!!! obchodnej marže (prietoku)

Čo je cieľom?

Vašim cieľom by malo byť zvýšiť podiel A produktov (vždy dostupné), mať vybalansované zásoby B produktov a zbavovať sa C produktov skôr ako sa stanú mŕtvymi zásobami.

PS1: DOBRÁ SPRÁVA PRE VÁS. Ponúkame vám teraz ZADARMO možnosť urobiť jednoduchú analýzu vášho portfólia. Poskytne vám to obraz o výkonnosti vašich produktov. Ak je to pre vás zaujímavé, kontaktujte nás a dohodneme sa, aké dáta by sme od vás potrebovali.

PS2: Dovtedy vám ponúkame možnosť využiť našu kalkulačku zásob a vypočítať si o aké peniaze prichádzate z dôvodu držania vysokých nadzásob a o aké predaje a zisky prichádzate z dôvodu výpadkov tovaru. Ak chcete spoznať nástroje, vďaka ktorým nebudete ukladať peniaze do skladu ale na účet, neváhajte nás kontaktovať.

Tomáš Vradian
Tomáš Vradian
vradian@simplicityconsulting.sk

Tomáš je vo firme už dlhú dobu a je kľúčovým členom nášho tímu. Rieši všetko s chladnou hlavou a len veľmi ťažko ho niečo odradí od cieľa. Na jeho zodpovednú a kvalitnú prácu sa môžete vždy spoľahnúť. V prípade akýchkoľvek otázok ho neváhajte kontaktovať.

Žiadny komentár

Je nám ľúto, formulár na komentáre je momentálne zatvorený.