Ako vytlačiť z vašich produktov úplne maximum?
Riadenie sortimentu je komplexný proces, cieľom ktorého je vždy pracovať s tým najvýkonnejším portfóliom.
Inak povedané je to schopnosť vytlačiť z nášho portfólia úplné maximum pre dosiahnutie lepších predajov, zisku, pre optimalizáciu nákladov a pre fungovanie bez finančných problémov a dennodenného riešenia tlakov z Cash-Flow.
Riadenie sortimentu znamená robiť správne rozhodnutia na základe správnych informácii a dát.
Zásoby a sortiment sú motorom každého biznisu. A ak chceme, aby náš motor išiel na plné obrátky, je treba sa oň správne a pravidelne starať.
Vedieť pravidelne sledovať a riadiť sortiment nie je jednoduché. Možno aj vy riadite tisíce či desaťtisíce produktov, prípadne veľké množstvo obchodov či skladov. Nie je preto v ľudských silách uriadiť všetko len intuitívnym, manuálnym spôsobom.
Ak chceme mať neustále svoj sortiment pod kontrolou – nestrácať peniaze a vytlačiť z neho maximum, musíme pravidelne merať jeho výkonnosť. Ak budeme vedieť, čo sa nám na sklade nachádza, a aká je výkonnosť jednotlivých produktov, budeme vedieť robiť aj správne rozhodnutia.
A jednoduchým nástrojom, ktorý nám tieto informácie vie poskytnúť je ABC analýza.
ABC analýza – strážny pes výkonnosti vášho portfólia
ABC analýza nie je nič nové pod slnkom. Internet je plný odkazov a návodov ako ABC analýzu pripraviť.
Navyše existuje množstvo variácii pre ABC analýzu a v zásade ide najmä o to, čo chceme ABC analýzou sledovať.
Môžete si vytvoriť ABC analýzu na sledovanie marže, obratu, ich kombináciu (ABC-XYZ), obrat vs. zásoby, marža vs. zásoby (T/I), local ABC a množstvo ďalších variácii ABC analýzy.
Nech už si vyberiete ktorúkoľvek formu ABC analýzy, už len tým, že ste začali, ste o krok bližšie k tomu, aby ste zlepšili výkonnosť vášho portfólia a teda aj firmy.
Kde končí internetová teória, začína skutočné riadenie sortimentu!
Ako bolo povedané, ABC analýzu na základe internetových návodov vie zostrojiť prakticky každý.
Čo už sa ale jednoducho nedočítate je, v čom všetkom vám vie ABC analýza pomôcť, ako s ňou pravidelne pracovať a pri akých rozhodnutiach ju využiť.
ABC analýza nie je len o priradení ABC indexu k jednotlivým produktom. ABC analýza vám pomôže:
1) Vytvoriť stratégiu ako s jednotlivými skupinami ďalej pracovať
Je veľmi dôležité rozkategorizovať si portfólio, vedieť, čo sú TOP produkty, kde najrýchlejšie točíme peniaze, ale aj čo sú ležiaky či mŕtve položky a koľko v tom je peňazí.
Na základe týchto informácii si stanoviť pravidlá hry a stratégiu ako s produktami pracovať, nakupovať, akú výšku zásob držať, čo promovať, pri ktorých produktoch sme ochotný akceptovať vysoké objednávkové množstva a kde už nie, kde si môžeme dovoliť držať vyššie zásoby, pri ktorých produktoch si dovoliť robiť množstevné nákupy a kde je to už hazard a vyhadzovanie peňazí a množstvo iných rozhodnutí ovplyvňujúcich dennodenné fungovanie firmy.
Keď vieme, čo sú naše ležiaky, vieme pravidelne podnikať výpredajové akcie, prípadne sťahovať tovar na centrálu a alokovať tovar inde, aby sme uvoľnili peniaze z nehybných zásob.
2) Rozlišovať, že ten istý produkt, môže mať inú výkonnosť na rôznych miestach predaja
Produkt môže byť A produkt na úrovni celej firmy, ale kým v Bratislave je to A produkt, v Košiciach môže byť C produkt.
Na základe tejto informácie vieme vytvoriť stratégiu ako s týmito local C produktami pracovať. Nechať na obchode len minimum zásob alebo stiahnuť celú zásobu daného produktu z tohto obchodu na centrálu a predať inde. Alebo nechať na obchode kvôli dohodnutej vizibilite. Aj to je rozhodnutie, ktoré sme vykonali na základe podkladov z ABC analýzy.
3) Stanoviť servis level na jednotlivých produktoch podľa ABC
Je dôležité zabezpečiť 99% dostupnosť a servis level A produktov.
Na druhej strane ak nám vypadne C produkt, nie je to pre nás až také bolestivé, nakoľko C produkty len minimálne participujú na celkovej marži alebo obrate.
4) Identifikovať, do nákupu ktorých produktov investovať peniaze, ak máte limitované zdroje, prípadne ktoré produkty nakupovať, v prípade Cash-Flow problémov
Riešenie Cash-Flow problémov je veľmi ťažká téma a vyžaduje si detailné poznanie firmy.
Ak máme limitované finančné zdroje, treba zúžiť portfólio a zamerať sa na to, čo nám tvorí gro nášho biznisu.
ABC analýza nám veľmi rýchlo umožňuje sa rozhodnúť, ktorým smerom by sme sa mali vydať, ukázať nám čo sú naše TOPky, čo sú len doplnkové tovary, kde vieme rýchlo peniaze točiť a na ktoré produkty by sme sa mali zamerať, ak si nemôžeme dovoliť nakupovať všetko.
ABC nám pomáha efektívne alokovať limitované finančné zdroje, rýchlo točiť peniaze a postupne sa dostať von z Cash-Flow problémov. Vyžaduje si to ale veľkú disciplínu.
V jednoduchosti povedané, keď nemáme peniaze na nákup všetkých produktov, treba urobiť všetko preto, aby sa nakúpili aspoň A produkty, ktoré tvoria 80% biznisu.
5) Identifikovať, ktorému dodávateľovi primárne zaplatiť neuhradené faktúru, aby ste dostali nevyhnutný tovar (vaše TOP produkty) na sklad
Ak máme limitované zdroje a veľa neuhradených faktúr so splatnosťami, prioritne treba uhrádzať dodávateľov s najväčším podielom A produktov.
6) ABC pomáha pri optimalizácii veľkých paletových či kamiónových návozov alebo pre splnenie minimálnych finančných limitov.
To znamená, že ak dodávateľ má finančné alebo množstevné limity, ktoré treba splniť, ABC analýza nám pomáha doplniť do objednávky tie správne produkty.
Keď už je potrebné optimalizovať, tak nech je to, čo najvýhodnejšie pre nás.
7) ABC využívame aj ako podklad pre zúženie sortimentu, produktových skupín, či počtu dodávateľov
8) ABC využívame pri vyraďovaní produktov
9) A naopak, ABC nám jasne ukáže, ktoré produkty a skupiny sú pre nás super-dôležité a na tieto skupiny/ segmenty sa treba zamerať pri rozširovaní nášho portfólia ➜ hľadať nové TOPky
10) ABC vieme využiť napríklad aj pri vytváraní sezón – napr. nie každý produkt je často potrebné aj počas silnej vianočnej sezóny navyšovať. Treba sa zamerať na TOPky.
Nebojte sa, nie je to také komplikované ako to vyzerá
Vytvoriť ABC analýzu nie ťažké. No mať stratégiu ako pracovať s portfóliom firmy, by malo byť pre každú firmu TOP priorita. Ak viete na čo sa zamerať, viete robiť aj lepšie rozhodnutia.
A práve na to sa zameriavame aj v našich implementáciách.
ABC je skvelý nástroj na to, aby firma vedela identifikovať, kde má svoje peniaze, čo jej generuje TOP predaje, v ktorých produktoch peniaze len nehybne ležia, a pomôže vám neustále pracovať s optimálnym portfóliom, aby ste vytlačili zo svojho sortimentu úplné maximum.
Ak máte záujem sa detailnejšie pozrieť na to ako by to mohlo všetko u vás vo firme fungovať a dozvedieť sa viac ako zlepšiť riadenie zásob a sortimentu, kliknite na tlačítko nižšie, vyberte si dátum a čas, ktorý vám najviac vyhovuje a dohodnime si spolu prezentáciu. Môžete len získať.
Súvisiace články
-
5 rychlých triků, jak sami dostanete zásoby pod kontrolu
Obrovské množství problémů ve firmách, a nejen v řízení zásob a sortimentu, vzniká kvůli slabé viditelnosti, slabé kontrole a kvůli absenci procesů....
-
Ako zautomatizovať objednávanie a distribúciu tovaru? Objavte Stock-M…
Riadenie zásob je jeden z najdôležitejších procesov prebiehajúcich vo firme. Kvôli priamemu dopadu na financie a samotný Cash-Flow firmy, sa skutočne nevypláca tento fakt podceniť....
-
Dynamický buffer management – kľúčový nástroj ako dostať zásoby navždy pod kontrolu
Dynamický Buffer Management bol vytvorený práve na to, aby eliminoval nedostatky, ktoré intuitívne objednávanie, MIN-MAX či štatistické forecasty spôsobujú....