Množstevné nákupy = super kšeft!…alebo super prúser?

Jeden z najväčších mýtov v riadení zásob je predpoklad, že vďaka veľkým nákupom a nákupom v zľavách budete generovať vyššiu maržu.

Určite vám nemusíme hovoriť, že zľavy sú ako magnet a kúpite aj čo nechcete.
A rovnakú stratégiu využívajú aj vaši dodávatelia, keď vám ponúkajú super ceny alebo zľavy za množstevný nákup. Otázne ale je, či je to pre vás skutočne benefit…

Naša skúsenosť hovorí, že jeden z najväčších zdrojov generovania nepredajných zásob, sú množstevné nákupy.

Prečo to tak ale je?

Jednoduchá odpoveď – Marža.

Na čo sa ale často zabúda je fakt, že sa bavíme len o potenciálnej marži, lebo reálnou sa stane, až keď sa všetkých tých zásob zbavíte, čo sa bohužiaľ veľmi často nestáva.

Marža je u mnohých považovaná stále za ten najdôležitejší ukazovateľ pri rozhodovaní sa, koľko tovaru nakúpiť.

Treba si ale tiež uvedomiť, že Cash-Flow je jeden z hlavných dôvodov, prečo podniky zanikajú.

Na papieri to všetko môže vyzerať veľmi pekne, ale kým sa všetkých tých zásob nezbavíte, nemáte žiadnu maržu a len veľa peňazí utopených v zásobách.

Prečo teda firmy napriek tomu robia tieto veľké nákupy v zľavách, keď im to škodí?

V jednoduchosti sa dá povedať, že je to preto, lebo vidina veľkých predajov a vysokej marže pri lacnejšom nákupe, je veľmi veľké lákadlo. Keď vám dodávateľ šupne 30% zľavu, často ani ďalej nerozmýšľate nad tým, či je reálne taký dopyt po tomto produkte. Podniky si proste nepripúšťajú, že sa týchto extra zásob nezbavia, a že by z toho mohol byť problém.

Firmy pri veľkých nákupoch so zľavami často vnímajú len ich pozitíva, čiže defacto akú maržu vygenerujú, koľko ušetria na transportných nákladoch, prípadne koľko času si ušetria kvôli prácnemu objednávaniu

A často neberú do úvahy riziká, ktoré v mnohých oblastiach ďaleko prevyšujú pozitíva. Ako napr.:

  • Veľký tlak na Cash-Flow
  • Nízka návratnosť investície a Nízka obrátka tovaru – to znamená vysoké náklady investované do nákupu konkrétneho tovaru, ktoré by ste potrebovali na splatenie faktúr, prípadne na nákup iného vypadávajúceho tovaru
  • Cash zasekaný v pomaly točiacich sa zásobách
  • Tvorba nadzásob prípadne mŕtvych zásob
  • Problémy s vypredaním zásob => výpredaj so zľavami
  • S nadzásobami súvisí nedostatok miesta na sklade a nárast skladovacích nákladov
  • Mŕtve zásoby končia ako odpisy a odpisy znižujú zisk
  • Zmena priorít -> Investujete viac peňazí, času a úsilia do výpredaja, namiesto focusu na predaj produktov, ktoré tvoria gro biznisu

Treba si uvedomiť 3 fakty:

1. Životnosť produktov radikálne klesá.

Všetci chcú nové trendy a preto nie je jedno, či nakúpite viac so zľavou a budete dúfať, že to predáte alebo budete nakupovať možno trošku drahšie, ale nezostanú vám na sklade nepredajné zásoby resp. zásoby, ktorých sa nakoniec zbavíte cez vysoké zľavy.

2. Dopyt nie je konštantný, ale neustále sa mení a treba na to vedieť flexibilne reagovať.

To, že aktuálne predávate napr. 100ks tovaru mesačne, ešte neznamená, že aj za 6 mesiacov bude po produktoch rovnako vysoký dopyt. Treba na to myslieť najmä pri produktoch so slabšou výkonnosťou, novinkách, produktoch, ktoré majú viacero dizajnových či veľkostných alternatív, sezónnych či akciových produktoch, či produktoch s nízkou životnosťou/ expiráciou.

3. Cash je King a nie je jedno, koľko trvá kým náklady investované do zásob otočíte.

Z pohľadu marže môžu množstevné nákupy vyzerať ako super kšeft, avšak z dlhodobého hľadiska, z pohľadu Cash-Flow, návratnosti investície a všetkých nežiadúcich efektov spojených s nadzásobami a mŕtvymi zásobami, to môže byť pekný prúser.

Čo odporúčame?

Nehovoríme, že nemáte robiť množstevné nákupy. Ale s množstevnými nákupmi treba byť veľmi opatrný, lebo naša skúsenosť ukazuje, že to môže často skončiť veľmi zle.

Existujú 2 kľúčové ukazovatele, ktoré vám povedia, či sa vám oplatí množstevný nákup spraviť, alebo nie. Jedným z nich je návratnosť investície (ROI) a druhý obrátka tovaru. Plus vždy odporúčame si vypočítať, koľko nás tento nákup stojí, a či nie je rozumnejšie tieto peniaze investovať do niečoho rýchlo-obrátkového, čo vám vygeneruje maržu hneď a nie až potenciálne za pol roka. Dovtedy sú to len zaparkované peniaze, s ktorými nemôžete okamžite disponovať.

POZOR!

Ak máte problémy s Cash-Flow, každý takýto nákup vás musí veľmi bolieť.

Dokonca, ak má firma problémy s Cash-Flow, neodporúčame robiť veľké množstevné nákupy vôbec, alebo naozaj len veľmi selektívne, kde si je firma 100% istá, že sa danej zásoby, v relatívne krátkej dobe zbaví.

Ak sa chcete dozvedieť viac ako dostať nákup tovaru a zásoby pod kontrolu, kliknite na link nižšie a dohodnime si spolu zadarmo prezentáciu. Možno objavíte riešenia na vaše problémy.

Súvisiace články

ING. MGR. Tomáš Vradian
Tomáš Vradian
vradian@simplicityconsulting.sk

Tomáš je vo firme už dlhú dobu a je kľúčovým členom nášho tímu. Rieši všetko s chladnou hlavou a len veľmi ťažko ho niečo odradí od cieľa. Na jeho zodpovednú a kvalitnú prácu sa môžete vždy spoľahnúť. V prípade akýchkoľvek otázok ho neváhajte kontaktovať.