Riadenie sezón – Bolehlav či konkurenčná výhoda?
Množstvo firiem sa pýši tým, že ponúkajú obrovské množstvo produktov, ktoré navyše pravidelne obmieňajú podľa aktuálnych trendov, chutí, či sezón. V každom momente, či ročnom období dávajú svojim zákazníkom možnosť nakúpiť to, čo pravé fičí.
Na tom by nebolo nič zle (skôr naopak), keby to nebolo tak zložité riadiť, sprocesovať a v konečnom dôsledku ufinancovať.
ČO JE PROBLÉM SEZÓNNYCH PRODUKTOV?
Je veľmi dôležité vedieť efektívne riadiť sezónne produkty. Sezónne produkty nie sú len o Vianociach a Veľkej Noci, ale aj o celoročných produktoch, ktoré majú tendenciu v konkrétnych obdobiach vyprodukovať neporovnateľne vyššie (alebo nižšie) predaje.
Podceniť to znamená stratiť predaje, prestreliť to, znamená, že vám po skončení sezóny tieto produkty zostanú zbytočne trčať bez pohybu na sklade. A to nechcete. Možno vás to prekvapí a možno nie, riadenie sezón je 50% o procesoch a 50% o výpočtoch.
Samozrejme je veľmi dôležite vedieť adekvátne dopredu prenastaviť úrovne zásob pri sezónnych produktoch, ale ešte dôležitejšie je mať sezónne produkty procesne ošetrené. A to preto, že aj keď sezónne produkty opakovane predávate, nie je isté, že sa budú rovnako predávať ako vlani v tom istom čase.
Ďalší veľký problém, opakujúci sa v mnohých firmách (a veľmi ťažko sa tohto nešváru zbavuje) je fakt, že riadenie sezónnych produktov často podlieha strachu. Strachu, že ak teraz nenakúpim veľa naraz, nabudúce už dodávateľ nebude mať a budem mať výpadok. Práve tento strach má často za dôsledok generovanie nepredajných zásob. Však ono sa to nejak predá. Ale bohužiaľ často nepredá.
V tomto videu uvidíte príklady, kde mal náš zákazník pri nákupe sezónnych produktov veľké oči a produktov v obrovskej hodnote sa nedokázal do konca sezóny zbaviť. A ani potom.
NA TOTO PRI SEZÓNNYCH PRODUKTOCH VEĽKÝ POZOR!
Nie je veľa situácii v nákupe tovaru a riadení zásob komplikovanejších a na Cash-Flow nebezpečnejších ako nakupovať sezónne produkty od dodávateľov s dlhými dodacími lehotami (navyše s minimálnymi objednávkovými množstvami), nemožnosťou doobjednávať pravidelne tovar a ak máte na zbavenie sa týchto sezónnych produktov 3-4 mesiace.
Azda komplikovanejší biznis model na riadenie zásob a nákup tovaru a Cash-Flow management je už len robiť pred-objednávky rok dopredu na nadchádzajúcu sezónu.
Nech to vyznie akokoľvek alibisticky, v týchto prípadoch je to často o náhode či sa trafíte alebo nie. Sezónne produkty sú často novinky bez histórie s krátkym životným cyklom. A pri novinkách platí, že viac ako 80% z nich sa nechytí. V porovnaní s klasickými celoročnými novinkami, pri sezónach je to o to horšie, že často nemáte ani časový priestor na to zistiť, ktoré sezónne produkty sa chytili a ktoré nie.
V týchto prípadoch je extrémne dôležité zabezpečiť vysokú kontrolu a vizibilitu nad týmito produktami a riešiť problémy skôr ako bude neskoro. Dennodenná systematická práca.
Ak sa tieto sezónne produkty chytia, treba spraviť všetko pre to, aby ste doskladnili tento tovar (ak je to samozrejme možné). Ak sa nechytia, nastaviť si časový rámec dokedy im dať šancu a začať sa ich okamžite zbavovať v momente ako ho prekročia. Aj za cenu zníženia cien. V opačnom prípade vám to na sklade zostane do ďalšej sezóny či navždy.
PROCESY, KONTROLA A VIZIBILITA
Kľúč k úspechu v riadení sezónnych produktov.
Každá obchodno-distribučná firma, ktorá predáva sezónny sortiment má obrovské problémy s riadením sezónnych produktov. Či už pred prvým objednaním, počas sezóny alebo po jej skončení.
Sezónne produkty vám v prvom rade majú prinášať benefity. Nemajú byť bremeno pre váš Cash-Flow či sklad. Aby to tak bolo je veľmi dôležité sledovať výkonnosť sezónnych produktov.
Na to je potrebné nastaviť a dodržiavať procesy, ktoré vám tieto sezónne produkty pomôžu nie len nastaviť ale i monitorovať.
Práve vďaka funkčným procesom (bez tipovania) a nástrojom získate nie len prehľad, ale obrovskú rozhodovaciu výhodu oproti vašej konkurencii. Budete vedieť dennodenne identifikovať, ktoré sezónne produkty vám vypadávajú, a ktoré naopak sú prestrelené, nehýbu sa, prípadne len veľmi pomaly.
Odporúčanie pre vás, ktoré môžete aplikovať hneď zajtra
Ak je to čo i len trochu možné, nakupujte sezónne produkty od overených dodávateľov, kde ste schopný robiť pravidelné odbery. Nakupovať sezónne produkty z Číny (prípadne nakupovať vo veľkom, lacnejšie na dlhé obdobie dopredu, kvôli lepšej marži) je veľký risk a bohužiaľ sa to často nevypláca.
Práve naopak – pravidelné nákupy odbúravajú strach, že tovar nebude a znižuje sa pravdepodobnosť, že budete mať výpadky tovaru. Ak však nakupujete sezónny tovar raz pol roka alebo raz za rok, nie ste schopný adekvátne, promptne reagovať. Vo väčšine prípadov to konči ako na spomenutých príkladoch vo videu. Treba si uvedomiť, že kým sa všetkej tej zásoby nezbavíte, sú to len peniaze utopené v zásobách. Nemáte z toho žiaden osoh. Len sa vzďaľujete od vášho cieľa, zdravo rásť.
Ak sa chcete dozvedieť viac ako vďaka efektívnemu riadeniu zásob a sortimentu vytlačiť z vašich produktov úplné maximu, neváhajte nás kontaktovať.
Ak vás to zaujalo a chceli by ste vedieť viac ako na to, neváhajte nás kontaktovať alebo kliknite na odkaz nižšie, vyplňte formulár a dohodnime si spolu prezentáciu len pre vás.
Súvisiace články
-
Riadenie sezón – Nástroj, ktorý vám pomôže riadiť sezónne produkty
Je veľmi dôležité vedieť efektívne riadiť sezónne produkty. Môže to byť skvelý nástroj v boji o udržanie, či získavanie nových zákazníkov....
-
Riadenie sezón – Bolehlav či konkurenčná výhoda?
Fakt je, že riadenie sezón často podlieha strachu. Strachu, že ak teraz nenakúpim veľa a naraz, nabudúce už dodávateľ nebude mať....
-
Video-návod ako sa pravidelne zbavovať nevýkonných produktov
Pripravili sme video, vďaka ktorému si budete vedieť vytvoriť model na vyraďovanie nevýkonného portfólia....