Kalkulačka zásob na množstevné nákupy

Kalkulačka na množstevné nákupy – Q&A

V jednom z videí sme sa venovali téme množstevných nákupov, a to najmä tomu či sú pre užitočné alebo skôr spôsobujú problémy.
Ani sami sme nečakali, aké ohlasy táto téma bude mať. Vyzerá to tak že sme skutočne pichli do osieho hniezda.“

A práve preto sme sa rozhodli s vami podeliť o tie najzaujímavejšie otázky a naše odporúčania. Tie vám ešte viac pomôžu v rozhodovaní sa, či množstevný nakup spraviť alebo nie.

1, Prečo firmy robia tieto veľké nákupy, keď tvrdíte, že to podnikom škodí?“

Dobrá otázka. V jednoduchosti sa dá povedať, že je to preto, lebo vidina veľkých predajov a vysokej marže pri lacnejšom nákupe je veľmi veľké lákadlo. Keď vám dodávateľ dá 30% zľavu, často ani ďalej nerozmýšľate nad tým, či je reálny taký dopyt po konrétnom produkte. Firmy si jednoducho nepripúšťajú, že sa týchto extra zásob nezbavia, a že by z toho mohol byť problém.
Tu môžete vidieť 2 príklady kedy náš zákazník mal veľké oči a skončilo to nulovým alebo minimálnym predajom a Cashom utopeným v zásobách, ktorých sa nevedia nijakým spôsobom zbaviť (dokonca ani výpredajom).

V prvom prípade je hodnota nepredajných zásob cca 500€, v druhom dokonca 1000€. Problém je, že za dlhé roky fungovania majú desiatky až stovky takýchto produktov a cca 180,000€ v nepredajných zásobách.

Kalkulačka na množstevné nákupy

2, A čo množstevné nákupy a rýchloobrátkový sortiment. Ani to neodporúčate“

Záleží prípad od prípadu ale napr. tento príklad ukazuje, že nadzásob sa ťažko zbavuje aj v rýchloobrátkovom sortimente. V tomto prípade ide totiž o jeden z najsilnejších produktov, ktorý firma predáva.

Prvý problém jev tom, že po sezóne predaje tohto produktu výrazne klesajú.

A druhý problém nastal vtedy, keď im dodávateľ ponúkol super zľavu až za 10-násobne vyšší nákup ako reálne potrebujú spraviť. Vidina vyššej marže, ľahkého a rýchleho zárobku spôsobila, že má podnik 3500€!!! utopených v zásobách len v tomto jednom produkte. Dá sa síce predpokladať, že sa tejto zásoby dokážu zbaviť, ale ak sa nestane zázrak bude im to trvať 9 mesiacov. Pre firmu, ktorá má Cash problémy a nie vždy platí faktúry načas, je to cesta do pekla.

Na druhej strane, čo je super, majitelia aj nákupcovia si naše argumenty vzali k srdcu a k podobným akciám pristupujú veľmi opatrne a vždy si prepočítajú, aký dopad na ich firmu takýto nákup má.

Najdôležitejšie pre nich bolo pochopiť, že nie je jedno či zásobu otočíme raz za mesiac alebo raz za rok. Zdanlivo banálna veta, ale stále veľmi ťažko pre firmy pochopiteľná a prenesiteľná do praxe.

Kalkulačka na množstevné nákupy

3, Sú všetky množstevné nákupy škodlivé?“

V predchádzajúcom videu sme vám ukázali kalkulačku na množstevné nákupy, ktorá vám výrazne môže pomôcť sa rozhodnúť či nákup zo zľavou spraviť alebo nie. Preto navrhujem, dohodnite si s nami call, a spolu na vašich vlastných produktoch si namodelujte rôzne alternatívy a uvidíte ako sa to prejaví na obrátke tovaru, návratnosti investície či Cash-Flow. Tam najlepšie uvidíte, či sa vám nákup oplatí spraviť alebo nie.

4, A kedy vyslovene neodporúčate robiť množstevné nákupy?...a kedy áno?“

Vyslovene neodporúčame, ak má firma problémy s Cash-Flow a historickú skúsenosť, že im zostali takéto zásoby trčať na sklade a nakoniec sa to vypredalo buď s veľkými zľavami alebo sa to odpísalo.
A kedy odporúčame? Ideálne ak máte odberateľskú objednávku, váš zákazník sa k takémuto vysokému odberu zaviaže napríklad nejakou zálohou a tým pádom nie je celé riziko len na vašich pleciach.…v opačnom prípade jedine vtedy, ak máte dobre vyleštenú krištáľovú guľu a viete, že sa týchto zásob na 100% zbavíte v rýchlom čase a bez zliav 😊.

5, Máte skúsenosť s tým, že keď niekto použil túto kalkulačku, že mu to v biznise pomohlo?“

Áno. Našim zákazníkom neustále prízvukujeme, že množstevné nákupy sú jedným z hlavných dôvodov, ktoré dostali ich firmu do finančných problémov. Ak má firma problém s Cash-Flow, jednoznačne veľké nákupy so zľavou sú niečo čo im neodporúčame robiť. Často, najmä zo začiatku je pre nich nepochopiteľné ako niečo čo im generuje super maržu alebo zabezpečí lacnejšiu prepravu alebo dokonca prepravu zadarmo, môže byť pre nich niečo škodlivé.

Treba si ale uvedomiť, že kalkulačka je len nástroj, ktorý vám ukazuje aj opačnú stranu mince, následne je už na samotných manažéroch ako sa rozhodnú.

PS: Dostali sme ešte jednu štipľavú otázku, či sme sa fakt zbláznili, ak odporúčame nerobiť množstevné nákupy, keď v súčasnej dobe Covidovej je veľký problém dostať na sklad produkty načas, v plnej miere. Je to taká špeciálna téma, že sme sa rozhodli jej povenovať viac a výsledok uvidíte v ďalšom članku / videu.

Súvisiace články

Nechajte nám komentár


    ING. MGR. Tomáš Vradian
    Tomáš Vradian
    vradian@simplicityconsulting.sk

    Tomáš je vo firme už dlhú dobu a je kľúčovým členom nášho tímu. Rieši všetko s chladnou hlavou a len veľmi ťažko ho niečo odradí od cieľa. Na jeho zodpovednú a kvalitnú prácu sa môžete vždy spoľahnúť. V prípade akýchkoľvek otázok ho neváhajte kontaktovať.