Ako ležiaky negatívne vplývajú na vaše tržby, maržu a zisk?

Ako ležiaky negatívne vplývajú na vaše tržby, maržu a zisk?

Firmy majú na skladoch 50-80% nevýkonných alebo slabo performujúcich produktov. 😮
Opakujeme sa a budeme ešte veľa krát.

Pretože pre firmy, ktoré sa trápia s predajom, maržou, ziskom, rastúcimi nákladmi a v neposlednom rade s nedostatkom peňazí (Cash-Flow) by to mal byť budíček – ak nechcú zbankrotovať.

50-80% – už len predstava, že obrovské množstvo produktov prakticky nehybne leží na sklade s obrovskou finančnou hodnotou v zásobách, by malo viesť k tomu, že si preveríte, ako je to u vás.

AKO NEVÝKONNÉ PRODUKTY NEGATÍVNE VPLÝVAJÚ NA VAŠE TRŽBY, MARŽU A ZISK

Ak ide o biznis, firmy neustále vyvíjajú aktivity na zvyšovanie predaja.

Na jednej strane sa snažia vytlačiť viac zo svojich súčasných zákazníkov a na druhej strane získavať nových zákazníkov. Vyvíjajú enormné úsilie a peniaze na to, aby sa im to podarilo. Od investovania do najlepších obchodníkov, cez neustále navyšovanie nákladov na marketing, až po poskytovanie čoraz väčších cenových zliav.

Ale môžete mať najlepších obchodníkov na svete, najlepší marketing široko ďaleko, pokiaľ nemáte na sklade produkty, ktoré vaši zákazníci (noví či starí) chcú, váš biznis bude trpieť.

Uveďme si reálny príklad

Táto firma mala na sklade 1000 produktov.

  • Ale len 66 SKU (6% všetkých produktov) tvorilo 80% obratu firmy!
  • A pozor, z toho len 22 produktov (2% všetkých produktov) tvorilo 50% obratu firmy!
  • Pokiaľ sa jedná o riadenie zásob a sortimentu, v realite často neplatí ani Paretovo pravidlo (20:80), situácia je často omnoho horšia.
  • Čo je ešte žalostnejšie vo svojich TOP produktoch (A) mala firma len 32% zásob. To znamená, že 2/3 všetkých zásob mala v pomaly točiacich sa produktoch (B, C, D) – ležiakoch a mŕtvych zásobách, kde sa bavíme skôr o náhodných predajoch ako o pravidelnom predaji. Na tomto sa biznis stavať nedá.

Čo z toho vyplýva?

  • 50% obratu a marže firmy je závislých na výkonnosti 22 produktov a 80% biznisu od výkonnosti 66 produktov. Ak vám tieto produkty vypadnú alebo sa zníži dopyt po nich, začínajú veľké finančné problémy.
  • A to sa bohužiaľ deje, keďže firma má cca 18% výpadky tovaru. A nie úplne vybalansované zásoby na ďalších produktoch – keďže má len 32% zásob v TOP produktoch.
  • Postaviť celý biznis na 66 produktoch sa môže firme kruto vypomstiť v ťažších časoch. Stačia krátkodobé výpadky na strane dodávateľa a vy strácate veľké predaje. Niekoľko týždňové či mesačné výpadky vašich TOP produktov na strane vášho dodávateľa a hrozí strata dlhodobých zákazníkov a to je už len krok ku koncu. Že to nehrozí? Pamätáme ešte na Covid? Alebo aktuálne problémy námornej dopravy kvôli útokom na lode v Červenom mori.
  • A pri tom by to celé mohlo byť úplne inak. Pretože firma má 1 678 000 € v ležiakoch a mŕtvych zásobách (zásoby spolu v B, C, D produktoch).

Keby firma efektívnejšie pracovala so svojimi produktami a zásobami, mohli krásne bezproblémovo fungovať. Nebojovali by s Cash-Flow a netrápili by sa s predajom.

To je ten nebezpečný dopad neefektívneho riadenia zásob a sortimentu na vaše tržby, marže a zisky.

ALE ČO BY SA STALO, AK BY NAHRADILI 1% NEVÝKONNÝCH PRODUKTOV ZA 1% VÝKONNÝCH? AKÉ FINANČNÉ BENEFITY BY IM TO PRNIESLO?

V tomto príklade:

1% obmena skladového sortimentu prináša +10,4% zlepšenie zisku a nárast marže o 37 826€
2% obmena skladového sortimentu prináša +20,7% zlepšenie zisku a nárast marže o 75 652€
3% obmena skladového sortimentu prináša +31,1% zlepšenie zisku a nárast marže o 113 478€

Ak chce firma zdravo rásť, musí jej rásť podiel TOP (A) produktov.

Nič vás to v zásade nestojí. Neoplatí sa detailne pozrieť na to, čo držíte na sklade a v akom stave je váš sortiment a zásoby?

Kliknite na tlačítko nižšie a stiahnite si excelovský súbor, aj so vzorcami a kompletným postupom, vďaka ktorému si budete vedieť analýzu výkonnosti vašich produktov (a potenciál zlepšenia), vytvoriť aj sami.

NA ZÁVER

Vytvoriť analýzu nie je až také komplikované. Sú to len vzorce.

Dôležitá je interpretácia dát, zistenia a odporúčania ako z vašich produktov vytlačiť maximum.

Nezabúdajte, to ako riadite svoje zásoby a sortiment má obrovský dopad na vaše tržby, marže, náklady a najmä PENIAZE. Takže nestrácajte čas a pustite sa do toho (ak ste ešte nezačali).

V ďalšom článku sa na tom istom príklade, pozrieme na to, ako nevýkonné produkty negatívne vplývajú na rast nákladov, zhoršujúci sa Cash-Flow a spôsobujú kapacitné problémy na skladoch, obchodoch či vo výrobe.

Verím, že vám tento článok pomôže vidieť vaše produkty a zásoby v novom svetle, pomôže vám identifikovať medzery a nakopne vás spraviť také rozhodnutia, ktoré ste možno doteraz nemali odvahu spraviť. Napr. začať sa systematicky zbavovať nevýkonných produktov.

A ak by ste ešte pred tým chceli získať iný pohľad na váš sortiment a skladové zásoby, pozrieť sa na to z inej perspektívy, stačí napísať, radi vám s tým pomôžeme.

Súvisiace články

ING. MGR. Tomáš Vradian
Tomáš Vradian
vradian@simplicityconsulting.sk

Tomáš je vo firme už dlhú dobu a je kľúčovým členom nášho tímu. Rieši všetko s chladnou hlavou a len veľmi ťažko ho niečo odradí od cieľa. Na jeho zodpovednú a kvalitnú prácu sa môžete vždy spoľahnúť. V prípade akýchkoľvek otázok ho neváhajte kontaktovať.