Čo ma Netflix spoločné s riadením zásob

Čo ma Netflix spoločné s riadením zásob?

Pred niekoľkými rokmi mala malá spoločnosť s názvom Netflix veľmi dobrý nápad. Keď v roku 1997 začala podnikať, bola to požičovňa DVD. Aby sa Netflix stal užívateľsky dostupnejším, začal v apríli 1998 požičiavať DVD prostredníctvom poštovej služby, čo bola zložitá úloha, pretože obchodný model bol úplne nový. Okrem toho to samozrejme nebol jediný problém, ktorému Netflix čelil, pretože v tom čase iba 2 % populácie vlastnilo DVD prehrávač. Možno si pamätáte, že tento trh patril ešte VHS.

Zjednodušene povedané, dobrou myšlienkou spoločnosti Netflix bolo uľahčiť zákazníkom prístup k požadovaným filmom a ich doručenie priamo domov. O rok neskôr sa Netflix rozhodol prejsť na systém predplatného. Zákazníci platili mesačný poplatok, ktorý im umožňoval objednať si rôzne DVD online. Toto bol ďalší krok k ich teraz veľmi úspešnej službe. Neskôr doviedli svoju myšlienku byť kedykoľvek k dispozícii do extrému tým, že sa zmenili na streamovaciu službu a zvyšok je už história. V oblasti riadenia zásob sa však od Netflixu môžeme všetci ešte niečo naučiť.

Čo musíte urobiť

Netflix vyhodil všetky svoje DVD a odvtedy sa už nikdy nemusel zaoberať riadením zásob alebo logistikou! Problém vyriešený; článok končí.

Pozrite sa, aké jednoduché môže byť riadenie zásob!

Dobre, tak som to samozrejme nemyslel.

Určite poznáte mnohé odvetvia, kde sa očakávanie získania produktu tak rýchlo, ako je to len možné, stalo novou normou. Netflix bol dlhú dobu dokonale schopný poskytovať presne túto službu svojim zákazníkom. Ďalším príkladom môžu byť služby eshopov s dodaním tovaru v ten istý deň. Ľudia, dokonca aj v B2B, si už zvykli na tento druh prísnych očakávaní, pokiaľ ide o rýchle a včasné dodanie tovaru.

Všeobecne povedané, firmy, ktoré sa spoliehajú na efektívne riadenia zásob, môžu ťažiť z vysokej spokojnosti svojich zákazníkov a relatívne nízkych zásob, keďže sa (ne)spoliehajú na (ne)presnosť svojich predpovedí predaja. A práve tu prichádzajú do hry manuálne korekcie forecastov, a defacto začíname tipovať. Riadenie zásob je jedna z oblastí, kde intuícia spôsobuje skôr problémy ako úžitok.

To je dôvod, prečo sa inteligentné riešenie riadenia zásob musí stať nevyhnutnou súčasťou vášho riadenia zásob. Vždy budete chcieť presne vedieť, čo budú vaši zákazníci požadovať, a včas a v požadovanom množstve mať všetok tovar k dispozícii, na uspokojenie tohto dopytu. V opačnom prípade sa s Vaším podnikaním stanú zlé veci.

Učenie pomocou algoritmov

Jedným z najlepšie strážených tajomstiev úspechu Netflixu boli vždy ich algoritmy, ktoré predplatiteľom odporúčajú filmy a seriály, ktoré sa im s najväčšou pravdepodobnosťou budú páčiť.
Dobre, pýtam sa ešte raz: Čo sa tu môžeme naučiť od Netflixu?

AI v riadení zásob

Myšlienka mať k dispozícii ten správny tovar, v správnom množstve a načas je nevyhnutná pre riadenie zásob. Tento algoritmus tvorí základ pre Vaše rozhodovanie. Napríklad, ktorý tovar je potrebné kúpiť v akom množstve a kedy je potrebné objednať, aby sa zabezpečilo, že nedorazí príliš skoro, neskoro, veľa či málo.

Podobne ako Netflix, aj my môžeme použiť algoritmus, aby sme sa poučili z minulosti a zlepšili dostupnosť produktov a minimalizovali tvorbu nadzásob, ktoré len zbytočne držia Cash a zaberajú priestor rýchlo-obrátkovým produktom na skladoch či regáloch.

Skúmaním údajov o predaji, ako aj mnohých iných foriem údajov, nachádzame opakujúce sa vzorce a korelácie, ktoré algoritmus odhalí a vyhodnotí faktory špecifického vývoja. Manažér zásob zvyčajne musí prejsť desiatky tisíc rôznych výrobkov, z ktorých každý má svoj vlastný vývoj, trend, životný cyklus, zmluvné podmienky.

Nie je v ľudských silách denne prechádzať tisíce produktov a na desiatkach obchodoch či skladoch. A práve vďaka algoritmu dostávate realistickejší základ pre Vaše rozhodovanie. Cieľom predsa je, aby Vaši ľudia nesuplovali objednávkový systém, ale aby prinášali firme vyššiu pridanú hodnotu!

Nechajme systém robiť to, čo vie robiť lepšie, rýchlejšie a presnejšie (objednávať a riadiť úroveň zásob) a ľudí, to, v čom sú dobrí (predajcovia predávať, nákupcovia riadiť sortiment, robiť vzťahy s dodávateľmi či odberateľmi).

Ak teda cítite, že riadenie zásob je tá oblasť, kde by ste potrebovali pomôcť, neváhajte nás kontkatovať.

Simplicity Consulting
mezei@simplicityconsulting.sk
Žiadny komentár

Je nám ľúto, formulár na komentáre je momentálne zatvorený.