Ako nevýkonné produkty spôsobujú kapacitné problémy na sklade?
Firmy majú na skladoch 50-80% nevýkonných alebo slabo performujúcich produktov 😲. Nakoľko to má u vás dobrú odozvu, zrejme sme trafili klinec po hlavičke.
V predchádzajúcich 2 článkoch sme sa pozreli na to ako:
Avšak nie všetky firmy majú problémy s Cash-Flow, rastúcimi variabilnými nákladmi či poklesom tržieb. Mnohé firmy trápi iný fenomén.
A to nedostatok miesta na sklade či obchodoch.
Jednoducho, množstvo produktov rastie a na sklad pribúda čoraz viac vecí a najmä rýchlejšie ako z neho tieto produkty odchádzajú. Nie je proste miesto, kam pribúdajúci tovar ukladať a starý nemizne.
AKO NEVÝKONNÉ PRODUKTY SPÔSOBUJÚ KAPACITNÉ PROBLÉMY NA SKLADE?
Tretím do partie nebezpečných javov, spôsobených držaním nevýkonných produktov na sklade, sú kapacitné problémy na sklade či obchodoch. Miesto na sklade. Paletové priestory. Regále či pozície na obchodoch.
Tento problém sa navyše prejavuje aj vo výrobe a má výrazný vplyv na to, čo sa vyrába, v akom množstve a kedy.
Kapacitné problémy na sklade, či v obchodoch sú o to nebezpečnejšie, že si ich firmy uvedomia často neskoro. Má totiž zdanlivo jednoduché riešenie:
Pokiaľ firma má peniaze, alebo si ich vie zabezpečiť (banky sa už nevedia dočkať), kapacita skladu sa dá jednoducho navýšiť. Avšak, čo si už firmy neuvedomujú, zdroj problému to nerieši, naopak ho často prehlbuje.
Viete si kúpiť či prenajať ďalší sklad, využiť dovtedy nevyužité alebo inak využité kapacity súčasných skladov, vyhodiť nájomníkov, ktorým prenajímate časť vašich priestorov a väčšiu skladovú kapacitu vytvoríte. Chce to len peniaze, ktoré v mnohých firmách problém nie sú. Zatiaľ.
Ale ako už bolo povedané – problém to nerieši, naopak ho prehlbuje.
Zväčšovať kapacity skladu bez vyriešenia rébusu, čo nedostatok skladových kapacít spôsobilo, je ako opakovane dráždiť agresívneho psa a potom nadávať, že vás neskôr uhryzne.
ČO JE ČASTO ZA KAPACITNÝM PROBLÉMOM V SKLADE?
Veľmi často je to plný sklad nevýkonných produktov. Sú to stovky ležiacich paliet bez pohybu, stovky tisíc eur utopených v ležiakoch, bez možnosti okamžite peniaze so ziskom otočiť.
Aby sme sa nehrali len v rovine teórie, nižšie nájdete príklad z reálnej firmy.
Do analýzy sme pridali aj logistické dáta, resp. informácie koľko paliet každého produktu sa na sklade nachádza.
Čo sa dá z analýzy čítať?
Firma má sklade cca 1000 produktov a 325 paliet.
Z predchádzajúcich článkov je jasné, že z dôvodu zlého riadenia sortimentu a držania veľkého množstva nevýkonných produktov na sklade a obchodoch, má firma problémy s Cash-Flow, rastom nákladov a poklesom tržieb, zisku i marže.
Zameriame sa najmä na C produkty (ktoré generujú najmenšie 2% obratu) a D produkty (ktoré za celý rok nepriniesli žiaden predaj, ale majú určitú zásobu – inak povedané mŕtve zásoby)
- Firma má v C a D produktoch dokopy 762 228 € (654k + 108k €). To sú peniaze, ktoré potrebujú, aby mohli normálne fungovať, no nemôžu s nimi disponovať. Proste len tak nehybne ležia v tovare a zaberajú miesto produktom, ktoré nevedia nakúpiť v adekvátnom množstve (A+), prípadne novinkám. Sú to tiež peniaze, ktoré by vedeli využiť na splatenie svojich záväzkov – faktúry dodávateľom.
- Centrálny sklad nemá ďalšie paletové pozície na umiestnenie nového tovaru. Peniaze na zväčšenie kapacít nie sú. Ďalšia pôžička už neprichádza do úvahy.
- O akom veľkom kapacitnom probléme sa bavíme – z 325 paliet je 161 paliet v C alebo D produktoch (146 v C + 15 v D). To je 50% všetkých paliet.
- 50% všetkých paliet prakticky nehybne leží na sklade. Obrátka tovaru C produktov je 3824 dní tj. 10 rokov! Bez spustenia okamžitých výpredajov, firma minimálne 10 rokov nebude vedieť uvoľniť tieto priestory a peniaze. Je jasné, že toho by sa už nedočkali – skrachovali by.
- Na druhej strane, obrátka A+ produktov je 60 dní. Keby peniaze mali v zásobách, ktoré sa točia, v produktoch, po ktorých je dopyt, ich Cash-Flow by vyzeral omnoho lepšie a sklad by bol prázdnejší a pripravený prijať točiaci sa tovar. Sklad i celá firma by sa vedela znovu nadýchnuť.
- Ďalšou tikajúcou bombou môže byť skladová zásoba B produktov. Sú to produkty, ktoré si z času na čas nájdu svojho fanúšika, ale biznis sa na nich stavať nedá. Je veľká pravdepodobnosť, že veľká časť týchto zásob sa stane skôr ďalšími C produktami-ležiakmi, ako by sa posunuli medzi TOP produkty.
Problém je, že v nich je cca 916 000 €, ktoré sa otočia cca za 523 dní (rok a pol). A tvoria ďalších 99 paliet. To už je defacto 260 paliet (99 v B + 146 v C + 15 v D). 80% celkového skladu tvoria palety, ktoré sa hýbu len ojedinele alebo vôbec a nedá sa očakávať, že sa to zmení. - Naopak v TOP produktoch (A+ a A-) je spolu len 65 paliet (30 + 35). V tejto firme je úplne presne opačný pomer paliet ako by mal byť (20:80 vs. 80:20). 20% vo výkonných produktoch vs. 80% v nevýkonných. S tým sa len ťažko dá dosahovať zlepšenia.
Ak chce firma zdravo rásť, nemôže mať plný sklad a obchody nevýkonných produktov.
Neoplatí sa preto detailne pozrieť na to, čo vlastne držíte na sklade a v akom stave je váš sortiment a zásoby?
Kľudne kliknite na tlačítko nižšie a stiahnite si excelovský súbor, aj so vzorcami a kompletným postupom, vďaka ktorému si budete vedieť analýzu výkonnosti vašich produktov (a potenciál zlepšenia), vytvoriť aj sami.
ZANALYZUJTE SI, ČO MÁTE NA SKLADE A AKO VÝKONNÉ SÚ VAŠE PRODUKTY!
Každý jeden zlý nákup, či zle rozdistribuovaný tovar, pomaly zabíja váš sklad aj vašu peňaženku.
Preto, ak máte kapacitné problémy, je pre vás nevyhnutnosť neustále, pravidelne sledovať, čo máte na sklade, kde vznikajú nepredajné zásoby, a prečo sa to deje. Raz za čas nestačí. Pravidelnosť je dôležitá, aby ste videli, či podniknuté kroky fungujú alebo nie.
Sme presvedčení, že ak máte kapacitné problémy v sklade, obrázok u vás môže vyzerať veľmi podobne ako v tejto firme. Rozhodne by som vám odporučil zanalyzovať v akom stave je váš sortiment a zásoby skôr ako bude neskoro.
NA ZÁVER
Neberte na ľahkú váhu, ak skladníci kričia, že nemajú kam umiestniť tovar.
Je to pre vás dobrý signál, že niečo nie je v poriadku. Možno sa to dozviete skôr ako bude neskoro.
Verím, že vám tento článok pomôže vidieť vaše produkty a zásoby v novom svetle, pomôže vám identifikovať medzery a nakopne vás spraviť také rozhodnutia, ktoré ste možno doteraz nemali odvahu spraviť. Napr. začať sa systematicky zbavovať nevýkonných produktov.
A ak by ste ešte pred tým chceli získať iný pohľad na váš sortiment a skladové zásoby, pozrieť sa na to z inej perspektívy, stačí napísať, radi vám s tým pomôžeme.
Súvisiace články
-
Ako Ralph Lauren prišiel o 8 miliárd čistého zisku kvôli zle riadeným zásobám
Obrovská popularita, skvelá značka, fantasticky marketing a úžasné renomé. To všetko Ralph Lauren má....
-
Ako Walmart prišiel o 3 miliardy dolárov kvôli zle riadeným zásobám
V dnešnej online dobe, kedy nakúpiť v obchode A alebo B je otázka jedného kliknutia vo vyhľadávači, je zlá reputácia kritická....
-
Ako NIKE doplatil na nepresné forecasty a prebytočné zásoby
Nike dlhodobo zápasí s obrovskými prebytočnými zásobami, čo má negatívny vplyv na jej finančné reporty a poklesy trhových podielov....