Ako NIKE škaredo doplatil na nepresné forecasty a prebytočné zásoby

Zlepšovaním odhadov predaja (forecastu) problémy v riadení zásob, v nákupe a distribúcii nevyriešite. Je to vo veľkej miere o procesoch!

A krajšie tento fakt nemôže dokumentovať nič iné ako prípadovka z jednej z najväčších a najhodnotnejších značiek na svete NIKE.

Ako jedna z najuznávanejších športových značiek na svete, musí Nike spravovať obrovské množstvo tovaru a riadiť veľké portfólio produktov.

Riadiť veľké portfólio, ale ešte neznamená, že s rastom sortimentu a zásob, budú giganticky rýchlo rásť aj tržby, marže a zisky.

Naopak, veľmi často sa stáva, že zásoby a náklady na obstaranie tovaru rastú neúmerne rýchlejšie ako schopnosť ich predať.

AKO SLABÁ KONTROLA A NEPRESNÉ FORECASTY VIEDLI K OBROVSKÝM STRATÁM V NIKE

Na prelome tisícročí, v dôsledku neschopnosti manažovať, kontrolovať a udržať svoje zásoby pod kontrolou, NIKE zaznamenala obrovské straty. Nestalo sa to zrazu z mesiaca na mesiac, boli to roky kumulované a neriešené problémy, ktoré sa nakopili až vybuchli.

Začiatkom roku 2000, NIKE implementovala softvér na riadenie zásob po tom, čo stratila približne 100 miliónov dolárov v tržbách kvôli problémom so sledovaním tovaru a následným výpadkom tovaru. Softvérová spoločnosť sľúbila, že pomôže Nike lepšie predikovať predaje a predpovedať, ktoré položky sa budú najlepšie predávať, aby bola firma schopná dosahovať svoje stanovené ciele.

BORDEL DNU -> BORDEL VON (SHIT IN -> SHIT OUT)

Avšak nesprávne nastavené dáta, kopiace sa chyby a následne chybne vytvorené forecasty viedli k tomu, že NIKE vyprodukovali ešte väčšie stratené predaje a ďalšie miliónové straty v obratoch.

Áno, vieme argumentovať, že to bol rok 2000, že to už bolo dávno, odvtedy sa veci zmenili, doba pokročila, forecasty vedia byť už presnejšie. No nie je to tak. Problémy často vo firmách zostávajú roky rokúce rovnaké, len sú odeté do nových šiat.

Je jednoduché sa nechať učičíkať rastami obratov, ale problémy v Supply Chain sa schovať nedajú. Bublú pod pokrievkou a vybuchnú, keď to najmenej očakávate. A bohužiaľ majú potenciál celú firmu stiahnuť úplne dole.

Pokračujeme s NIKE

V posledných 15-20 rokoch prežíva NIKE obrovskú rivalitu a konkurenčný boj s ďalšími športovými gigantmi Adidas a Under Armour.

Podpisovanie mega-kontraktov so športovými a hudobnými hviezdami ma za dôsledok nie len rast obratov, ale aj zásob. Nike dlhodobo zápasí s obrovskými prebytočnými zásobami, čo má negatívny vplyv na jej finančné reporty a poklesy trhových podielov.

Dôvody?

Plánovanie výroby a nákupu na dlhé obdobia dopredu (predobjednávky), neschopnosť následne rýchlo reagovať na zmeny v dopyte, nepredvídateľnosť trhu a správanie sa spotrebiteľov, dlhé dodacie lehoty a stále nepresné forecasty (tie totiž budú vždy nepresné).

Forecasty budú vždy nepresné, ide len o mieru akceptácie nepresnosti, to znamená, aké prezásobenie sme ochotní tolerovať a o to vyššie zásoby držať.

Nike dokáže tieto problémy skrývať za vysoké rasty obratov a silnú značku (brand awareness). Ale problémy zostali a bolo potrebné ich riešiť.

TOTO MUSELO NIKE RIADNE ZABOLIEŤ

V dôsledku generovania prebytočných až ťažko predateľných zásob, NIKE spustila masívny výpredaj.

Vo výročnej správe neskôr NIKE priznala, že zbavenie sa nadbytočných zásob malo negatívny vplyv na celú spoločnosti – a to pokles hrubých marží o 30 percentuálnych bodov!

A toto je práve to, čo si firmy často neuvedomujú.

Nákup väčšieho množstva tovaru so zľavou, bez toho, aby bol po produktoch adekvátny dopyt, veľmi často končí obrovskými výpredajmi a v konečnom dôsledku s negatívnym dopadom na celú firmu. Od Cash-Flow, cez hrubú maržu až po čistý zisk.

ČO SI Z TOHO ZOBRAŤ?

  • Nepodceňujte silu zásob, majú potenciál položiť aj veľké firmy alebo narobiť také problémy a straty, ktoré ovplyvnia celé vaše fungovanie
  • Softvér je dobrý sluha, ale zlý pán. Len softvér sám o sebe problémy v riadení zásob a sortimentu nevyrieši. Treba ísť do procesov. Diabol sa skrýva v detailoch. Kvalitný softvér vám ale následne umožní všetky procesy zautomatizovať a dosahovať požadované zlepšenia. Bez zmien vo fungovaní, ktoré vás do súčasného stavu dostalo, to ale aj s najlepším softvérom na svete bude trápenie.
  • Forecasty sa po dosiahnutí určitej úrovne zlepšovať nedajú. Počasie, nepredvídateľnosť trhu a správania sa spotrebiteľov, dodávateľská nespoľahlivosť, vojny, epidémie, to sú niektoré faktory, ktoré sa presne predvídať dopredu nedajú a vo veľkej miere ovplyvňujú vaše forecasty. Čim na väčší detail alebo vzdialenejšie obdobie sa snažíte forecast vytvoriť, tým sú vaše predikcie nepresnejšie.
  • Preto je potrebné nastaviť procesy, vďaka ktorým budeme vedieť rýchlo reagovať. ČAS a rýchla reakcia na zmeny je odpoveď ako zlepšenie dosiahnuť. Treba len mať nástroje.

Ak máte záujem sa v tejto oblasti posúvať ďalej, odporúčame vám prečítať si nasledujúce 2 články:

Ak by ste sa chceli dozvedieť ešte viac, neváhajte nás kontaktovať. Prípadne kliknite na tlačítko nižšie, dohodnime si spolu online prezentáciu a pozrieme sa na to ako problémy s ktorými bojujete v riadení zásob, riešiť.

Súvisiace články

ING. MGR. Tomáš Vradian
Tomáš Vradian
vradian@simplicityconsulting.sk

Tomáš je vo firme už dlhú dobu a je kľúčovým členom nášho tímu. Rieši všetko s chladnou hlavou a len veľmi ťažko ho niečo odradí od cieľa. Na jeho zodpovednú a kvalitnú prácu sa môžete vždy spoľahnúť. V prípade akýchkoľvek otázok ho neváhajte kontaktovať.