Ako Ralph Lauren prišiel o 8 miliárd čistého zisku kvôli zle riadeným zásobám

Ralph Lauren je jedna z najikonickejších svetových módnych a športových značiek. V Spojených štátoch je taká populárna, že od roku 2008 si ich šaty obliekajú športovci z USA na najsledovanejšej udalosti na svete, na otváracom ceremoniáli letných i zimných olympijských hier.

Legendy vo svojom biznise, ktoré tromfli aj gigantov ako Nike, či Adidas, a to v ich výsostných vodách. Obrovská popularita, skvelá značka, fantastický marketing a úžasné renomé. To všetko Ralph Lauren má. Ale ani to však nezabránilo tomu, aby firma za 4 roky zažila pokles zisku o 8 miliárd dolárov! A to len kvôli tomu, že nedokázali dostať pod kontrolu svoje zásoby.

NIE JE VŠETKO ZLATO, ČO SA BLYŠTÍ

Ralph Lauren produkovali tak obrovské množstvo tovaru a zásob, ktoré nedokázali zdravým spôsobom predať alebo sa ich za relatívne normálnych podmienok zbaviť.

Situácia s nepredajnými zásobami bola taká zlá, že sa v Ralph Lauren museli „uchýliť“ k tomu, že veľké množstvo tovaru začali ponúkať a vypredávať cez takzvané „bargain bins“ (koše s výhodnými cenami a obrovskými zľavami, ktoré sú typické pre predaj lacného, nízko nákladového oblečenia), čo malo výrazný vplyv na maržu, zisk ako aj samotnú silu značky.

7. júna 2016 bol vymenovaný za nového generálneho riaditeľa spoločnosti Stefan Larsson, ktorý nahradil zakladateľa firmy Ralpha Laurena. A čo bola Larsonova prvá úloha ako generálneho riaditeľa?

  • Okamžitá redukcia prebytočného množstva zásob
  • Zbavenie sa všetkých neprofitujúcich segmentov a produktov
  • Zameranie sa na predaj tých produktových skupín, ktoré prinášali firme najväčší profit a benefity
  • A okamžité uzatvorenie 50 najhoršie performujúcich obchodov, ktoré firmu stáli viac peňazí ako prinášali dnu.

Inými slovami, absolútne zameranie sa na predaj tých produktov, ktoré firme prinášajú zisk a zbavenie sa všetkých nepotrebných segmentov, ktoré firme spôsobili pokles zisku zo 16 miliárd na 8 miliárd za 4 roky.

Veľmi nepopulárne rozhodnutia, s cieľom ozdravenia spoločnosti.

Ak chce, ale firma zdravo fungovať, efektívne riadenie zásob a sortimentu je absolútna nevyhnutnosť. Riadenie zásob a zlé riadenie sortimentu totiž má potenciál zruinovať celý váš biznis alebo vás v lepšom prípade môže stáť 8 miliárd dolárov.

Viac sme sa téme efektívneho riadenia sortimentu a potreby zbavovania sa nevýkonných produktov venovali v článkoch – Prečo je dôležité zbavovať sa nevýkonných produktov a Video-návod ako sa pravidelne zbavovať nevýkonných produktov.

ČO RALPH LAUREN UVIEDOL AKO HLAVNÝ DÔVOD TÝCHTO PROBLÉMOV SO ZÁSOBAMI A SORTIMENTOM?

Za zamyslenie stojí aj dôvod, ktorý Ralph Lauren uviedol ako zdroj týchto problémov. Firma uviedla, že ako hlavný dôvod vzniknutých problémov je zle fungujúci softvér na riadenie zásob. To znie trošku alibisticky v porovnaní s tým, aké kroky sa po nástupe nového generálneho riaditeľa podnikli.

Z nich jasne vyplýva, že hoci jedným z problémových článkov naozaj mohol byť samotný softvér a zlé výstupy zo systému, ale kľúčový problém zohrali zle nastavené procesy v riadení sortimentu a zásob.

ČO SI Z TOHO ZOBRAŤ?

  • Nepodceňujte silu zásob, majú potenciál položiť aj veľké firmy alebo narobiť také problémy a straty, ktoré ovplyvnia celé vaše fungovanie.
  • Veľa firiem predpokladá, že ak bude držať na sklade veľké množstvo produktov, bude im to prinášať väčšie predaje, marže, zisky. Znie to síce pekne, ale veľké portfólio vyžaduje aj veľké kapacity. Finančné, skladové či ľudské. Navyše rastom portfólia sa zvyšuje aj tlak na kontrolu, vizibilitu a dodržiavanie stanovených procesov a pravidiel. A v neposlednom rade, všetok ten tovar musí aj niekto kúpiť. Pravidelne, nie jednorazový odber.
  • Softvér je dobrý sluha, ale zlý pán. Len softvér sám o sebe problémy v riadení zásob a sortimentu nevyrieši. Treba ísť do procesov. Diabol sa skrýva v detailoch. Kvalitný softvér vám ale následne umožní všetky procesy zautomatizovať a dosahovať požadované zlepšenia. Bez zmien vo fungovaní, ktoré vás do súčasného stavu dostalo, to aj s najlepším softvérom na svete bude trápenie.
  • Preto je potrebné nastaviť procesy, vďaka ktorým budete vedieť rýchlo reagovať. Rýchla reakcia na zmeny je super-dôležitá. Čakať na zázrak sa nevypláca. Treba mať na to aj adekvátne nástroje.

Ak máte záujem sa v tejto oblasti posúvať ďalej, odporúčame vám prečítať si nasledujúce 2 články:

Verím, že aj tento článok vám pomôže uvedomiť si niektoré súvislosti a predísť mnohým problémom vo vašej firme. A ak by ste sa chceli dozvedieť ešte viac, neváhajte nás kontaktovať.

Súvisiace články

ING. MGR. Tomáš Vradian
Tomáš Vradian
vradian@simplicityconsulting.sk

Tomáš je vo firme už dlhú dobu a je kľúčovým členom nášho tímu. Rieši všetko s chladnou hlavou a len veľmi ťažko ho niečo odradí od cieľa. Na jeho zodpovednú a kvalitnú prácu sa môžete vždy spoľahnúť. V prípade akýchkoľvek otázok ho neváhajte kontaktovať.